Wednesday, January 27, 2010

TÆNKETANK // CONSTRUCTING NUUK

Tilstedsværende: 12 medlemmer af Constructing Nuuk
Constructing Nuuk: Netværk af yngre generation af ingeniører, bygningskonstruktører samt arkitekter.
Tid & sted: tnt nuuk lokaler, kold onsdag aften den 26. Januar efter aftensmaden kl. 19.30
Stemning: debattende og hyggeligt
Tema: Bykultur
Det overordnede tema for aftenen var bykultur i Nuuk, hvor der efter en kort afrunding af Nuuks historik blev debatteret 2 interessante emner for byudviklingen af Nuuk – Trafikken samt nedrivningspolitikken som hænger i tråd med socialboligpolitik i denne sammenhæng.
Som afslutning på aftenen fik folk skrevet post it notes om det gode, det dårlige og ønskerne for Nuuk.

Trafik
Blandt debattørerne blev Nuuk betegnet som havende en meget bilvenlig politik, hvori fodgængere samt cyklister har dårligere vilkår. I Nuuk har bilen og båden en form for status symbol og disse bliver brugt flittigt, både af praktiske men i lige så høj grad af oplevelses/aktivitetsmæssige årsager. Folk cruiser rundt, når man ikke har bedre at tage sig til. Men der er selvfølgelig også folk, som af fysiske årsager er afhængige af bilen.
Den bilvenlige politik i byen manifesterer sig igennem parkeringsforholdene i byen, hvor folk har mulighed for at parkere dør til dør til deres bolig eller butikken. Dette gør, at folk kører fra den ene parkeringsplads til den anden trods at afstandene er relativ korte og i gåafstand. Nuuk midtby udtrykker sig som en parkeringsørken. Der har dog også været udtrykt ønske blandt erhvervsdrivende i Nuuk, at man ønsker at kunderne kan parkerer tæt til butikkerne, da man ikke ville risikere, at miste kunderne, da de vil tage et andet sted hen i stedet for.
En tese kunne jo være at jo bedre parkeringsforhold jo flere kunder?
Dvs. butikkerne skal placeres i områder, hvor der er gode parkeringsforhold?
Blandt mødedeltagerne var der klar stemning for, at forholdene for de lette trafikanter skulle forbedres generelt i byen. Der blev udtrykt ønske om bilfrie ”oaser”, hvor man kunne vandre igennem byen uden at være forstyrret af biler eller støv fra vejene. For at imødekomme dette ønske kunne man skabe tunnelsystemer, hvor den tunge trafik kunne foregå. Derfra kunne man komme op til de bilfrie zoner på jordoverfladen. Dog var der en lille fugl i hjørnet, som piftede at grundforholdene i Nuuk halvø er meget porøse samt at det er dyrt, at skulle lave disse underjordiske systemer.
Som en ide blev det ligeledes nævnt, at man kunne skabe fleksible parkeringsforhold mellem sommer og vinter. Om vinteren kunne man parkere med bilen overalt mens man om sommeren kan stille bilen i periferien af de bilfrie oaser.
Derudover blev det nævnt, at bedre kollektiv trafik, kunne være med til at gøre bil brugen mindre. En letbane, blev også nævnt som en alternativ løsning.

Nedrivningspolitik & socialboligpolitik
Nedrivningspolitikken i Nuuk tager afsæt i at man har vurderet, at det økonomisk bliver for dyrt at renovere eksisterende boligmasser, som ikke har været vedligeholdt gennem tiderne. Man har givet en vurdering, at man med de nye finansieringsmodeller, kunne bedre betale sig, at nedrive gamle, slidte og ikke tidssvarende boliger ned for, at bygge nye og mere tidssvarende boliger. Med de nye finansieringsmodeller får folk mulighed, for at købe deres egen bolig enten som andelsbolig eller ejerbolig.
De eksisterende finansieringsmodeller er nok fordelagtige for folk, der ønsker og har mulighed for, at eje egen bolig. Men hvad med de folk som ikke har mulighed for at eje eller ønsker at eje en bolig? Hvor er de i denne nedrivningspolitik, hvor alt det som nedrives er alment nyttigt byggeri og alt det nye er enten ejer eller andelsboliger? Disse mennesker er sandsynligvis flyttet til andre områder i byen, hvoraf nogle nok er flyttet til områder, som også er saneringsmodne. For at sætte det lidt på spidsen, kan disse mennesker principielt set blive flyttet flere gange under nedrivningsprocessen, da de ikke selv har mulighed eller ønske for, at købe deres egen bolig.
Debatten her blev strammet godt op, dog kun til den grad, at selv de, som havde den mest liberale holdning, kunne se pointen med, at der var en gruppe i befolkningen, som muligvis blev overset. Med de finansieringsmodeller til boliger har der ikke været mulighed for at blande ejerforholdene eller funktionsforholdene. Derudover vil der ligeledes være renoveringsforhold, der vil være svære at nå frem til enighed om i en bygning med blandede ejerforhold.
For at nå frem til den løsning, hvor ALLE befolkningsgrupper bliver inkluderet må man undersøge og finde nye og alternative finansieringsmuligheder, der rummer mulighed for, at man kan blande ejerforholdene samt funktionsforhold i de enkelte bygninger. Det er vigtigt, at man i sådanne processer tænker på alle, ellers risikerer man at tabe grupper, som man skal betale for senere og måske andre veje.
Debatten om trafikken i Nuuk og nedrivningspolitikken i Nuuk er sandsynligvis nogle af hovedtemaerne i diskussionen om Nuuk by udvikling. Går vi den rigtige retning på nuværende tidspunkt med disse emner eller skal vi lige bremse lidt op og LIGE vende emnerne en gang til før vi tager flere store beslutninger? Det er nok det sidste udsagn som vil komme til rette hvis man tager udgangspunkt i debatten på denne kolde onsdag aften. Men svarene for emnerne er nok ikke entydig og vi håber, at disse emner vil blive debatteret i den bredere del af befolkningen. Forhåbentlig er vi et svar tættere om et halv års tid. Denne debat aften har givet udsagn for hvilke emner, som er HOT STUFF for videreudviklingen af Nuuk.

Efter debatten fik debattørerne lidt godt til ganen inden vi skulle skrive post-it notes, hvor alle fik stillet 3 spørgsmål:

1) Hvad er det dårlige i Nuuk?
2) Hvad er det gode i Nuuk?
3) Hvad ville Nuuk ønske sig hvis den kunne ønske?


For neden står de svar som blev givet på post-it notes-ne. Svarerne står tydeligst for sig selv, og derfor er de blot listet op her:

1) Hvad er det dårlige i Nuuk?
Byen udtrykker sig ikke som en rigtig by
Der mangler planlægning – strategisk planlægning
Manglende opholdsarealer
Dårlige forhold for gående
Manglende parkeringspladser
Biltrafikken fylder meget i bybilledet
Manglende detaljerings- og bearbejdningsgrad
Praktisk by
Dovenskab// tv-forhold //cafeliv






2) Hvad er det gode i Nuuk
Brugsen – dagligt uformelt mødested
Nærvær //mangfoldighed
Alting i gå afstand
Nærvær til natur
Udsigt til natur
Kulturelle og rekreative faciliteter
Gode udvidelsesmuligheder
De søde piger
Smuk by // identitet // I <3>




3) Hvad ville Nuuk ønske sig hvis den kunne ønske?
Byen skal udtrykke sig mere som by // identitet // mangfoldighed
Trafikforhold: bedre forhold for cyklister og fodgængere // bilfrie zoner // bedre kollektiv trafik // bedre trafik forhold lokalt / globalt
Mere sammenhængende bystruktur
Uderum: flere og multifunktionelle uderum // mere natur i byen // bypark – grønt og vand
Konsekvens – strategisk langsigtet planlægning // klare linjer og planer med realistiske løsninger
Kvalitet frem for kvantitet
Mere plads


No comments:

Post a Comment